Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Veelgestelde vragen
Lees op deze pagina veel voorkomende vragen en de antwoorden daarop.
Onderhoud
-
Er ligt bij mij een dakpan los, kunnen jullie die komen vastmaken?
Alleen in combinatie met een inspectie voeren wij, indien nodig, kleine (nood)reparaties uit.
-
Kunnen jullie mij een aannemer/loodgieter/schilder (etc.) aanbevelen?
De Monumentenwacht is een onafhankelijke organisatie. Dit betekent dat wij geen aanbevelingen geven. We kunnen klanten wel doorverwijzen naar de site van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg.
-
Verrichten jullie ook reparaties?
Tijdens de inspectie zullen we kleine (nood)reparaties uitvoeren zoals het schoonmaken van de dakgoot of het recht leggen of vervangen van dakpannen. Dit alleen om het pand wind- en waterdicht te houden. Uitvoerigere werkzaamheden en losse kleine reparaties vallen niet onder onze diensten.
-
Geven jullie advies over hoe mijn aannemer/loodgieter/schilder zaken moet repareren?
Op basis van ons inspectiehandboek wordt de onderhoudsstaat van ieder onderdeel gekwalificeerd als Goed, Redelijk, Matig of Slecht. Ook wordt er per onderdeel waar onderhoud nodig is, een hersteltermijn genoemd en een hersteladvies gegeven. Dit advies kan de aannemer/loodgieter/schilder gebruiken als uitgangspunt voor de werkzaamheden.
-
Kan de Monumentenwacht mij helpen bij het onderhoud en de renovatie van mijn pand?
Ja, zie hiervoor onze pagina over Onderhoudsbegeleiding.
-
Ben ik verplicht de aanbevelingen uit het inspectierapport op te volgen?
Nee, het blijft een advies. Elke klant is vrij ons advies al dan niet op te volgen.
Duurzaamheid
-
Ik heb een monument, mag ik zonnepanelen plaatsen?
Het beleid van de gemeente is leidend als het gaat over de voorwaarden van het plaatsen van zonnepanelen. Neem contact op met je gemeente.
-
Ik wil graag dubbel glas in mijn monument, mag dat?
Dit is afhankelijk van het type glas dat je wilt vervangen en de maatvoering van de kozijnen. Je gemeente beslist wat wel en niet toegestaan is. Neem contact op met je gemeente.
-
Kunnen jullie mij advies geven over welke soort (dubbel) glas ik moet gebruiken?
We kunnen je hiervoor doorverwijzen naar de site van de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg.
-
Ik wil folie op de ramen, welke folie moet ik gebruiken?
Het beleid van de gemeente is leidend als het gaat over de folie die geplaatst mag worden. Neem contact op met je gemeente.
Exterieur van het pand
-
Mag ik zonwering aanbrengen op mijn monument?
Hiervoor verwijzen wij je naar de publicatie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed over het toepassen van zonwering bij monumenten.
-
Is mijn tuin ook onderdeel van het Rijksmonument?
Via het Rijksmonumentenregister van het RCE kun je nagaan of je tuin onderdeel is van je rijksmonument. Woon je in een gemeentelijk monument, neem dan contact op met je gemeente.
-
Mijn dakpannen moeten worden vervangen, mag ik een ander soort dakpan gebruiken dan er nu op ligt?
Het beleid van de gemeente is leidend als het gaat over de vervanging van dakpannen. Neem contact op met je gemeente.
-
Ik heb een monument, mag ik zelf bepalen welke kleur verf ik ga gebruiken (buiten/binnen)?
Het beleid van de gemeente is leidend als het gaat over de kleuren waarmee een pand geverfd mag worden. Neem contact op met je gemeente.
Diensten & Abonnement
-
Ik ben lid van de Monumentenwacht, wanneer wordt er een inspectie van mijn pand ingepland?
Om een inspectie aan te vragen kun je het aanvraagformulier invullen.
-
Welke werkzaamheden verricht de Monumentenwacht tijdens de inspectie?
Hiervoor verwijzen we je naar onze pagina over het Onderhoudsrapport.
-
Wat houdt het abonnement van 30,- per jaar in?
- Toegang tot de helpdesk, waar je terecht kunt met je vragen over onderhoud, wet- en regelgeving
- Korting op ons uurtarief
- Wij kunnen ook advies geven wat betreft Sim- en woonhuissubsidies
-
Ben ik verplicht om een abonnement af te sluiten voor mijn monument?
Nee, het is niet verplicht, maar het levert wel voordeel op zoals:
- Toegang tot de helpdesk, waar je terecht kunt met vragen over onderhoud, wet- en regelgeving
- Korting op ons uurtarief
-
Waarom worden er bij een eerste inspectie kosten gerekend voor het maken van een dak plattegrond?
In het rapport wordt verwezen naar de dak plattegrond om aan te geven waar eventuele gebreken zich bevinden.
Als een pand nieuw is in ons bestand, brengen we de kosten voor het vervaardigen van een plattegrond eenmalig in rekening.
-
Wat houdt het starttarief in?
Dit zijn de administratie- en voorrijdkosten.
-
Wij zijn een VvE, krijgen wij dan 1 rapport?
Ja. De inspectie en rapportage worden uitgevoerd in opdracht van de VvE.
-
Ik ben lid van een VvE, kan ik zelf een kopie van het rapport krijgen?
Het rapport wordt aan het bestuur van de VvE verstrekt. Bij hen kun je een kopie opvragen.
-
Kan de Monumentenwacht mij helpen met subsidies?
Ja, alleen in geval van een Rijksmonument. Hiervoor bieden wij de volgende diensten aan:
Heb je een gemeentelijk monument, dan kun je je met je subsidievraag tot je gemeente wenden.
Diversen
-
Waar kan ik het Rijksmonumenten-schildje aanvragen?
Abonnementhouders kunnen het schildje kosteloos aanvragen via het aanvraagformulier op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
-
Waar kan ik het Gemeentelijk monumentenschildje aanvragen?
Je kunt je gemeente vragen of zij monumentenschildjes leveren.