Elke leerling Erfgoedwijs
Lees hier meer over het project Erfgoedwijzer, met lessen voor basisonderwijs, werkvormen voor het voortgezet onderwijs en verschillende tools.
Erfgoed, wat is dat eigenlijk? Iets wordt pas erfgoed als daar een etiket op wordt geplakt. Maar wie bepaalt dan dat iets erfgoed is? De waarde en betekenis van erfgoed is geen vaststaand gegeven. Hoe we denken over plekken, monumenten, tradities, rituelen en alledaagse of bijzondere voorwerpen ontwikkelt zich door de tijd heen en kan van persoon tot persoon en van groep tot groep verschillen.
Erfgoedwijzer
Met het project Erfgoedwijzer geven wij leerkrachten én erfgoedinstellingen kennis, handvatten en werkvormen zodat leerlingen een erfgoedwijze blik ontwikkelen. Ze leren objectief en door verschillende perspectieven genuanceerder te kijken. Erfgoedwijsheid sluit daarom ook goed aan bij persoonsvorming en burgerschap.
Bekijk hier het lesmateriaal voor PO en VO, tools voor bij de lessen en meer inspiratie.
Emotienetwerken
Ons project is gebaseerd op het onderzoek van het lectoraat Cultureel erfgoed van de Reinwardt Academie en Imagine IC, die de methode Emotienetwerken ontwikkelde. Door verhalen, meningen, emoties, betekenissen te zien en horen, kun je de dynamiek en complexiteit rond tradities, museale collecties en oude gebouwen begrijpen.
Partners
Erfgoedwijzer werd ontwikkeld en uitgevoerd door Landschap Erfgoed Utrecht in samenwerking met de Reinwardt Academie, Imagine IC, Plein C, Erfgoed Brabant, Erfgoed Gelderland, Erfgoedhuis Zuid-Holland, het Nationaal Militair Museum en de Delteykschool. Dit project werd uitgevoerd met financiële steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie.