Stichting Molens Hoeksche Waard
Duurzaam graantransport Hoeksche Waard
Finalist Erfgoedparel 2024Stemmen kan tot uiterlijk 13 november 2024, 12.00 uur. Bekijk op deze pagina de video en lees meer over dit project, of stem direct via onderstaande knop.
Het project in beeld
Het project 'Duurzaam graantransport Hoeksche Waard' van Stichting Molens Hoeksche Waard is een van de vijf finalisten voor de Erfgoedparel 2024. Onderstaand filmpje geeft een beeld van dit project en laat molenaars Jesse in 't Veld en William Bouter aan het woord.Â
Over dit project
-
Welke partijen/partners zijn betrokken bij het project?
- Stichting Molens Hoeksche Waard
- Vrijbuiter Zeilen (De Groene Zeeuwse Compagnie)
- Molen De Hoop Zierikzee
- Diverse particulieren werkzaam in het behoud van het werkend trekpaard en historische bedrijfsvoertuigen.
-
Wat houdt het project in?
In 2022 is het plan opgevat op traditionele en duurzame wijze granen aan te voeren vanuit Zeeland naar diverse samenwerkende korenmolens in de Hoeksche Waard. Deze vallen allen onder eigendom en beheer van Stichting Molens Hoeksche Waard (SMHW). De aanvoer gebeurde voorheen d.m.v. een vrachtwagen. Sinds april 2022 is er een vruchtbare samenwerking met Vrijbuiter Zeilen in Zierikzee. Onder De Groene Zeeuwse Compagnie werken zij aan de terugkeer van beurtvaartverbindingen tussen de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden en de randstad, met gebruikmaking van historische vaartuigen. Aan wal verzorgen we het vervoer van schip naar de molens met paardentractie of (bij slechte weersgesteldheid) een historisch bedrijfsvoertuig. Sinds 2023 is tjalk De Vrijbuiter uitgerust met een elektromotor voor voortstuwing bij windarme perioden.
-
Welke rol heeft of hebben de betrokken erfgoedvrijwilliger(s) binnen dit project?
Vrijwel het gehele project wordt gedragen door vrijwilligers. Dit behelst de inkoop, organisatie, het overslaan (laden/lossen) van producten, het transport over land en de verwerking van het graan in de molens. Het transport per schip vindt op commerciële basis plaats via Vrijbuiter Zeilen, die (omwille van de exploitatie) het vervoer van goederen combineert met chartervaart. Hierdoor ontstaat er een betaalbaar vrachttarief en kunnen gasten deelgenoot worden van een uniek stukje duurzaam vrachttransport.
-
Welke betekenis heeft/had het project in de eigen organisatie of in de directe omgeving?
Het graantransport maakt een vergeten aspect van het korenmolenaarsbedrijf weer tastbaar en zichtbaar. Bovendien stelt het ons in staat het graan op duurzame wijze naar de molens te transporteren met windkracht als energiebron voor de voortstuwing en vermaling. Het geeft een extra meerwaarde aan de producten die van de granen worden vervaardigd. Voor de vrijwilligers geeft deze transportwijze een leuke dag uit, waarbij de grote belangstelling vanuit de samenleving een extra stimulans is. Belangstellenden kunnen participeren door mee te zeilen tussen Zeeland en de Hoeksche Waard.
-
Waarom zou dit project volgens de genomineerde de Erfgoedparel moeten winnen?
Met het organiseren van het graantransport hebben we het ambacht van molenaar, schipper en voerman weer met elkaar verbonden. De meerwaarde van het gebruik van windkracht sluit aan bij het duurzame imago van de ambachtelijke korenmolen en versterkt het gebruik van lokaal geteelde grondstoffen en de reductie van de CO2-voetafdruk. Het winnen van de Erfgoedparel stelt ons in staat het graantransport nog beter op de kaart te zetten en een grotere hoeveelheid korenmolens aan te laten sluiten bij ons initiatief. Dit vergoot het draagvlak voor lokaal vervaardige meelproducten, het behoud van het ambacht van korenmolenaar, schipper en voerman en de groei van het aantal interlokale beurtvaartverbindingen in de delta van zuidwest Nederland.
Snel naar de andere nominaties? Bekijk het overzicht met alle inzendingen.