Laden...

    Onderwijs Digitale Scheurkalender Burgerschap

    Hoe maak je grote thema’s als diversiteit, solidariteit, globalisering en vrijheid van meningsuiting bespreekbaar in de klas? Gebruik de Digitale Scheurkalender Burgerschap. Kosteloze kant-en-klare lessen voor het digibord. Elke les koppelt een onderwerp uit het vak Burgerschap aan een kunstwerk en historische feiten. Zo leer je jouw leerlingen met andere ogen kijken naar zichzelf, de ander en hun omgeving.

    Ik zie jullie - Brian Elstak

    De lessen zijn ontwikkeld door Kunstgebouw en Erfgoedhuis Zuid-Holland voor leerlingen in de onderbouw van het vmbo. Docenten en burgerschapsexperts hebben meegedacht over de inhoud en de vorm. Je kunt de Digitale Scheurkalender Burgerschap gebruiken tijdens mentorlessen en maatschappijleer. De lessen sluiten ook aan bij de vakken ckv, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde.

    Log in via:

    www.digitalescheurkalender.com
    wachtwoord: burgerschap

    YouTube icoon

    Burgerschap

    Scholen zijn sinds 2006 verplicht burgerschapsonderwijs te geven, maar ze pakken dit heel verschillend aan. Meestal is het geen apart vak en wordt het verdeeld over maatschappijleer, geschiedenis en Nederlands. Om meer duidelijkheid te krijgen over wat leerlingen moeten kennen en kunnen, hebben leraren een voorstel voor een nieuw curriculum aan de minister overhandigd. Dit voorstel vormt voor Erfgoedhuis Zuid-Holland en Kunstgebouw het vertrekpunt bij het bedenken van de onderwerpen en opdrachten voor de Digitale Scheurkalender Burgerschap.

    Van alle middelbare scholieren in Nederland gaat het grootste deel (60%) naar het vmbo. Zij zullen straks voor een groot deel onze maatschappij vormgeven en zullen de antwoorden op de uitdagingen van deze tijd in praktijk brengen. Gek genoeg wordt er relatief weinig voor het vmbo ontwikkeld vanuit kunst- en erfgoededucatie. Reden te meer voor ons om het vmbo als doelgroep te kiezen.

    Kunst en erfgoed

    De Digitale Scheurkalender Burgerschap koppelt kunst en erfgoed aan de belangrijkste thema's uit het vak burgerschap. Door kunst en erfgoed als uitgangspunt te nemen, geef je leerlingen ruimte voor het verkennen van verschillende perspectieven. Deze kerneigenschap van cultuuronderwijs – iets met andere ogen leren zien – past uitstekend bij het thema burgerschap. 


    Lessen voor het digibord

    De Digitale Scheurkalender is een gratis online tool, die docenten eenvoudig gebruiken op het digitale schoolbord. Het zijn kant en klare lesactiviteiten die geen extra voorbereiding vragen. Het concept is bedacht door het Kröller-Müller Museum. Zij wonnen er in 2019 een internationale prijs voor museumeducatie mee.

    Partners

    Kunstgebouw en Erfgoedhuis werken samen aan dit project, met hulp van anderen. Heel belangrijk is de klankbordgroep met vmbo-docenten, die niet alleen de inhoud, maar ook de vorm en aansluiting met de belevingswereld van de leerlingen kritisch in de gaten houdt. SLO is als sparringpartner aan het project verbonden en kijkt vooral naar de leerplankundige ontwikkeling.

    “Een mooie manier om kunstuitingen te benutten voor het bespreekbaar maken van maatschappelijke issues en burgerschapsthema’s. Het sluit goed aan bij de voorstellen van curriculum.nu.” - Jeroen Bron, projectleider voor burgerschapsonderwijs bij SLO

    Kennisnet en NDE hebben de Digitale Scheurkalender Burgerschap als één van de vier focusprojecten uitgekozen binnen hun programma Intensivering digitale ontsluiting erfgoed voor het onderwijs. Zij volgen ons project om er lessen uit te trekken voor andere instellingen die digitale erfgoededucatie projecten willen ontwikkelen. En ze helpen met het doen van gebruikersonderzoek.

    De provincie Zuid-Holland en het Mondriaan Fonds en het VSBfonds steunen het project financieel.

    Kunstenaars

    Werk van deze kunstenaars is opgenomen in de Digitale Scheurkalender Burgerschap: Martijn Engelbregt, Chris Ripken, Joana Vasconcelos, Banksy, Rikkert van Huisstede, Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek, Brian Elstak, Julia Janssen, Tom Schouw.

    De acht items van de Digitale Scheurkalender Burgerschap. De komende twee jaar worden deze met nog vier items aangevuld.

    Reageren op vooroordelen en discriminatie

    Burgerschap gaat over belangrijke, maar ook gevoelige onderwerpen. Hoe ga je als docent het gesprek aan? In de training Reageren op vooroordelen en discriminatie van de Anne Frank Stichting leer je wat je kan doen in situaties die over je grenzen gaan. Bijvoorbeeld als leerlingen vooroordelen hebben of haatdragende opmerkingen maken. Je leert met een open houding een gesprek voeren en hoe je één op één discussies voorkomt.

    Meer weten over dit project? Neem contact op met Iris Brandts (zie onder).

    Meer informatie of contact met Erfgoedhuis Zuid-Holland?

    Deze website maakt gebruik van cookies

    Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, dan kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

    Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, dan kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien.