Laden...

    Museumplatform Startbijeenkomst Museumplatform Zuid-Holland

    Maandag 11 februari vond de feestelijke startbijeenkomst plaats van het Museumplatform Zuid-Holland. Het Museumplatform Zuid-Holland biedt een podium voor kleine en middelgrote musea in Zuid-Holland, waar kennis en inspiratie kan worden opgedaan en gedeeld. De startbijeenkomst bleek een schot in de roos: het thema financieringsmix voor musea sprak aan en de inspirerende gastsprekers zorgde voor een geanimeerde uitwisseling met college musea. Museum Vlaardingen was gastlocatie, ondanks een recente brand.

    Museumplatform Zuid-Holland

    Marielle Hendriks, directeur van Erfgoedhuis Zuid-Holland, besprak de overgang van VMZH naar het Museumplatform en de voordelen van een abonnement op het Museumplatform. Het Erfgoedhuis zal o.a. adviesmogelijkheden aanbieden en samen met een Raad van Advies actieve invulling geven aan de netwerkbijeenkomsten. Met deze eerste bijeenkomst van het Museumplatform werd direct duidelijk hoe welkom het initiatief is: alle aanwezige musea hadden zich al aangemeld voor het Museumplatform of besloten dit ter plekke.

     

    Museum Vlaardingen – een nieuwe start

    Léanne Selles, de nieuwe directeur van Museum Vlaardingen, vertelde over de situatie van het museum en gaf de aanwezigen een blik in de keuken. Na roerige jaren lijkt de nieuwe koers helder voor het team met 4 fte en 80 vrijwilligers. Ook besprak Léanne de mogelijke financieringsmix voor het museum. De tips die zij meegaf:

    • Met commerciële activiteiten gaan de ideeën vaak verder dan die in de eigen organisatie zijn bedacht. Gebruik de commerciële partners dus ook om over de inhoud van de tegenprestaties mee te denken, overigens zonder dingen te doen die niet passen bij de organisatie.
    • Bij zalenverhuur: investeer! Het moet aantrekkelijk zijn om in het museum te komen vergaderen/borrelen/trouwen. De andere partij komt speciaal naar het museum vanwege de locatie en collectie. Betrek dus het museum bij de verhuur, dat geeft een meerwaarde.
    • Crowdfunding: kost veel tijd, maar geeft ook veel goodwill. Léanne Selles gaf een voorbeeld van Museum Prinsenhof Delft, waar zij jarenlang MT-lid was van Erfgoed Delft. Het museum had de mogelijkheid om het schilderij ‘Gezicht in de Nieuwe Kerk te Delft’ van Hendrick van Vliet te verwerven, dat al jarenlang als bruikleen in het museum was te zien. Met de puzzel van het schilderij en de actie ‘Draag je stukje bij’ werden puzzels verkocht, waardoor het museum tenslotte het schilderij kon kopen. De actie leverde veeel enthousiasme op, maar ook veel werk voor de organisatie. Crowdfunding moet daarom strategisch slim en niet te vaak en worden ingezet.

    -> Bekijk hier Léanne's presentatie.

    foto: Evelien Masselink

    Charistar – Financieringsmix in musea

    Lambert Mutsaers is adviseur en trainer bij Charistar, onder andere op het gebied van fondsenwerving en financieringsvormen. Een korte opsomming van zijn tips:

    • Relaties opbouwen die geld opleveren doe je samen met iedereen in de organisatie, en is een continu proces. Zorg ervoor dat iedereen in je museum op de hoogte is van het beleid en de activiteiten op dit vlak.
    • Wees niet bang om te laten zien dat het lukt om succesvol extra inkomsten te verwerven. Ook voor de structurele subsidienten geeft dit inzichten in hoe actief en succesvol je als museum bezig bent.
    • Veel musea vertellen een basisverhaal over het belang van hun bestaan. Het is hierbij belangrijk om een helder en krachtig ‘hartsverhaal’ te hebben: waarom doe je als organisatie wat je doet?
    De aanwezigen oefenden hier in een korte sessie mee, en dat bleek nog niet zo makkelijk.
    • Wanneer je met passie kunt vertellen waarom je als museum doet wat je doet, kun je potentiële sponsors aanspreken op wat ze kunnen doen voor jou, en op hun expertise.
    • Bij publieksonderzoek kun je filteren wie er komt (leeftijd, postcode, etc.), maar het belangrijkste is te weten waarom mensen naar jouw museum komen. Leer de bezoeker (steeds beter) kennen, dan kunnen deze steeds meer bij je organisatie worden binnen gehaald. Van toevallige bezoeker tot vaste bezoeker, van vaste bezoeker tot vrijwilliger of van eenmalige subsidieverstrekker tot vaste subsidient voor een bepaald onderwerp.
    • Als een doelgroep goed in beeld is, weet je welk probleem je voor die doelgroep aan het oplossen bent. Denk daarin breed, voor elke doelgroep apart en opnieuw. Probeer je altijd te verplaatsen in de verwachtingen van je doelgroep.

    -> Bekijk hier Lamberts presentatie.


    Netwerkbijeenkomsten Museumplatform

    Het Museumplatform organiseert vier bijeenkomsten per jaar, waarbij de inbreng van musea natuurlijk welkom is. Samen met de Raad van Advies zal het Erfgoedhuis Zuid-Holland zo snel mogelijk data en thema’s voor de komende bijeenkomsten voor dit jaar vastleggen.

    We nodigen u uit om uw enthousiasme over het Museumplatform te delen met collega musea!

    Deze website maakt gebruik van cookies

    Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, dan kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

    Deze website toont video’s van YouTube. Deze partij plaatst cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, dan kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien.